Sunday 14 December 2014

من وحى توايلايت

توايلايت

قاعدة اتفرج على الفيلم الامريكانى"توايلايت"- الجزء الأول...  و الفيلم جميل و حلو مفيش كلام... الممثلين موزز... بنات و اولاد... خيرة شباب أمريكا الحقيقة... و التصوير جميل... المناظر الطبيعية تحفة... و الديكورات تهبل... حتى القصة بالرغم من انها اتهرست خمسميت مرة ... شغالة... انما فيه  مشهد بقى مش عايز يروح من بالى... بسبب الحوار الوهمى بين البطل و البطلة...فى المشهد ده الافندى ادوارد كان بيعترف للموزة بتاعته ... مودموازيل بيلا... انه فامباير...  بيس... عادى جدا...  اللى لفت انتباهى بقى لما بيقولها انها مش عارفة هو بقاله اد ايه بيدور عليها... على اساس ان فيه رجالة بتستنى ستات... ههههههههه... لا و شكله بيلمح لسنين طويلة... هههههههه.. فى مشهد تانى بعدها بشوية كده... الموضوع وسع من المؤلفة و دخلت فى مرحلة هلاوس بقى لما كان سى ادوارد بيورى الغندورة بيلا اوضته و طلعت الاوضة مافيهاش سرير... لانه كفامباير أصلى... مش بينام خالص... و  المفروض ان هو كفمباير مابينامش... عايز يفضل عايش مع واحدة كان بيدور عليها بقاله ردح من الزمن... كده نون ستوب..... الحب ولع فى الذرة صحيح.


بصة بقى فلاش على الواقع المرير.... فى الحياة اللى احنا عايشينها بيحصل الآتى... تلاقى الافندى من دول مقضيها... ماشى مع دى شوية و مع دى شوية... و يوم ما يبقى محترم... يعلق مع بنت واحدة... يفضل ماشى معاها... و قد يتطرق الموضوع لانه يعشمها بالجواز او يخططوا لخطوبة و خلافه... بعد ما يخلص جامعة بفترة طالت او قصرت بيتجوز فعلا... بس مش بيتجوز نفس البنت اللى كان لاطعها جنبه سنين دى... لا...ابسلوتلى... واحدة تانية خالص... مش زى الاخ ادوارد خالص الحقيقة اللى قعد قرون مستنى الموزة بتاعته....  و قال عايز يعيش معاها للأبد قال... دى أضغاث أحلام يا شابة منك ليها.
الجميل بقى... و لان الواقع دايما اغرب من الخيال... بعد ما بيتجوز ... و يخلف كمان... تعدى فترة .... شهور ... او  سنة و التانية ... ممكن توصل لعشرين سنة  او اكتر ... تلاقى الموز من دول زهق من مراته... فجأة كده...و  شاف ان امرأة واحدة لا تكفى... و ان الفاكهة كتير... ليه يركز على الجميز... و قدامه المانجة و البطيخ و الكاكا (الكاكا ده اسم فاكهة مش اللى جه فى بالكم).... ادوارد كده هيزعل يا رجالة... ده كان مخطط يعيش مع موزته الى الابد... و انتم كرجالة منظركم هيبقى وحش كده لما ترموا الغندورة على جنب بعد  عشرة..عشرين سنة... كلام فاضى بالنسبة لادوارد اللى كان عايز يعيش الخلود مع ست واحدة بس.









No comments:

Post a Comment